Nyt fra KFUM/K i Hinge Foråret 2007

KFUM OG KFUK holder kristendomskurset EXplanation i foråret 2007 fem torsdage på Skolen i Nørskovlund.

Introduktion til Explanation

Explanation, som betyder "forklaring" har ikke fået sit navn, fordi der kun er én forklaring på alting. Det er ikke hensigten, at Explanation skal give forklaringen. Kurset har fået sit navn, fordi det gerne skulle medvirke til en forklaring på hvad kristendom er – og måske endda en afklaring af, hvor man selv står i forhold til kristendommen. Explanation har til formål at give deltagerne en grundlæggende forståelse af det centrale i Kristendommen.

Explanation er et kursus i kristendom for voksne, der vil vide mere om kristendom, for voksne der vil udfordres og for voksne der har lyst til et forum hvor de kan diskutere spørgsmål om Gud, liv og tro.

Fagligt tages der udgangspunkt i centrale kristne begreber, som danner udgangspunkt for eksistentielle spørgsmål. Ideen er at deltagerne gennem kurset skal få større kendskab til Bibelen, traditionen og et udblik til andre kirkesamfund end det lutherske. Explanation består af ti grundmoduler, som findes på www.explanation.dk

Kursusaftenerne er åbne for alle. Det foregår på Skolen i Nørskovlund fem torsdage i foråret 2007. Se neden for:

12. april kl 19-22. Spiritus v. Karen Lorenzen, Århus

Vinden ser vi ikke, men vi mærker den, når den river og rusker i os, en kold forårsdag. Naturens kræfter er ikke synlige for det blotte øje, på samme måde er det med Gud. Spiritus Sanctus betyder Helligånd. Helligånden er en del af Guds væsen. Vi kan ikke se den, men kan vi mærke den? Hvor er den og hvad gør den?

19. april kl 19-22. På Herrens mark v. Betty Ahrenfeldt, Skive

Kristendom rimer på næstekærlighed! Kristne har et særligt ansvar overfor mennesker der har brug for hjælp. Men, hvor langt skal man gå for at hjælpe? Og kræves der mere af kristne end af andre? Hvad er det for en mission kristne er sendt ud på? Mission Impossible? Hvordan forholder kristne sig til dem, der har en anden religion end kristendommen? Og hvordan forholder Gud sig?

26. april kl 19-22. Fra Jerusalem til folkekirken v. Kurt Larsen, Århus

For ca. 2000 år siden, blev en gruppe mennesker grebet af det ubegribelige. De så at Kristus var opstået fra de døde. Siden har budskabet om Kristus spredt sig i hele verden. Det er der kommet en meget spændende kirkehistorie ud af. Hvad vil det egentlig sige at være en kristen kirke? Hvordan er budskabet om Kristus nået til os i Danmark? Hvorfor er der forskellige kirker, når vi tror på den samme?

3.maj kl 19-22. Hokus Pokus v. Karen Huus, Silkeborg

Dåb og nadver er mere end vand, vin og brød. Kristne tror at både dåben og nadveren har afgørende betydning i den kristne tro. Hverken dåb eller nadver er til at forstå, men til at tro på og leve af. Men hvad sker der egentlig, når et barn bliver døbt? Gør det nogen forskel om man er døbt eller ej? Må alle gå til nadver, og hvilken betydning har nadveren?

10.maj kl 19-22. Vorherre bevares v. Carl Gustav Christensen, Vivild

I en verden præget af overfladiskhed og en rationel tilgang til tingene kan det være svært at basere sit liv på et grundlag, der kræver tro, tid og dybsindighed. Hvordan kan vi leve et liv som kristne, i en moderne og travl hverdag? Er der en særlig kristen identitet? Hvordan beder man? Og hvilke kristne ritualer, kan man bruge der hjemme for sig selv?

Alle er velkomne – også selvom du ikke var med i foråret 2006. De første fem moduler kan evt. tages senere. Pris for alle fem aftener: 125,- incl. materialer og kaffe med brød. Tag gerne en bibel med.

Arr. KFUM & KFUK i Hinge.

Yderligere oplysninger kan fås hos Hanne Bitsch, tlf. 8688 6190